Vanaf 16 september 2012 ben ik voor één semester een Erasmusstudent in Southampton, Engeland. Southampton staat bekend als de grote havenstad 'in de buurt' van Londen, bewoond door studenten in alle soorten, maten en van vele nationaliteiten. Zij die geïnteresseerd zijn, kunnen mij toch een beetje volgen op deze blog!

zondag 23 september 2012

Unit choices

Vrijdag koos ik eindelijk mijn vakken. Dat wil zeggen, moeten ze nog door meerdere mensen goedgekeurd worden. Dat wil zeggen, de kans dat ik die vakken ook echt kan doen, is miniem. Hopelijk mag ik de volgende vakken opnemen:

1. Making magazines
Hierbij leer ik bepaalde verkooptrucjes om magazines populairder te maken en moet ik als examen een magazinecover maken.

2. Fashion in film and fiction
Hierbij bestudeer ik de evolutie en invloed van mode en kleding doorheen de geschiedenis, met zowel oudere voorbeelden (zie Pride & Prejudice) als recentere voorbeelden (zie Gossip Girl, Sex & The City, Mad Men). Klinkt niet slecht, toch? Als examen moet ik hierover een dikke paper schrijven.

3. Fashion and visual merchandising
Voor dit vak leer ik hoe ik kleding en accessoires kan verkopen door middel van features in magazines. Ook hier moet ik een paper over schrijven.

4. Fashion and editorial styling
Bij dit vak leer ik de kneepjes van styling in magazines. Als examen moet ik een portfolio maken en uiteindelijk zelf een hele shoot op poten zetten om de geleerde technieken toe te passen.

5. Fashion and difference
Dit vak is iets cultureler. Opdracht: een paper schrijven over de culturele invloed van kleding.




6. Fashion strategy
Het laatste vak leert vooral over de verkoopstrategieën in de modewereld. Ook hier mag ik een papertje over schrijven.



Grappig hoe ik dus leuke vakken kan hebben, geen enkel theoretisch examen hoef te doen en nog wel leuke taken heb. Er is enkel één addertje. Als uitwisselingsstudent word je aangeraden om vakken te nemen van level vier. Dat wil zeggen dat je vakken op het niveau zijn van een tweedejaarsstudent. Als je hoger gaat wordt het te moeilijk, als je lager gaat, te makkelijk. Twee vakken zijn echter op niveau vijf, vier op niveau zes. Het wordt dus zeker 'geen eitje', zoals onze noorderburen zouden zeggen.

Over noorderburen gesproken (mooi bruggetje, niet?), er zijn hier massa's Nederlanders opgedoken. Elke dag leer ik er nieuwe kennen. Ook blijven nog meer Denen tevoorschijn komen, net zoals Finnen. Noordwest-Europa is hier zwaar vertegenwoordigd dus (representing!!). De meesten leerde ik kennen op de internationale avond vrijdag. Hier is de vaste crew van links naar rechts (en onder): Yasmin, Sofie, Camilla, Lorena, Naz en ik.



Na enkele drankjes en veel getetter (we hebben al een groepje met een hoop meisjes), zakten we met zo'n twintig man af naar de club UNIT. Je zou daar hiphopmuziek verwachten, maar neen, de muziek die daar werd gespeeld kan je het best beschrijven als dubstep/drumandbass/r&b/rock/indie/pop. Iets raar dus. Ook kon je ondertussen een stille versie van Disney's Nemo bekijken achter de bar. Iets wat we trouwens terugzagen in de volgende club, Orange. Daar was de muziekstijl echter wat duidelijker, op en top r&b. Mensen die me kennen zullen zeggen, "Aah dat is iets voor Anine." maar hier in Engeland lijken ze het concept van nieuwe en herkenbare muziek niet te begrijpen. Alle nummers die ze draaien zijn oud. En als ik zeg oud, bedoel ik van minstens vier jaar geleden. Een David Guetta, Avicci of Netsky moet je hier niet verwachten. En dat mis ik echt wel als ik uitga. Je kan klassiekers spelen, maar geen hele avond en geen klassiekers die niet zo heel bekend zijn.

Nog een probleem aan de talloze r&bclubs hier: je wordt nogal veel lastiggevallen door Johnny's. Zelfs ik, die meestal naar mannen toe een 'laat me gerust'-vibe uitstraal, werd aangesproken door een opgepompte kleerkast die mijn nummer vroeg. Zijn vrienden stonden achter hem toe te kijken en vlak daarvoor had ik duidelijk gemerkt dat het ging om een weddenschap. Toen hij na tien minuten zagen lastig begon te doen en eiste om mijn nummer, zei ik hem dat ik hem Nederlands zou leren. "Do you know klootzak?" vroeg ik hem. Nadat ik hem uitlegde wat het betekende, droop hij eindelijk af. Nog geen tien minuten later had hij de gsmnummer vast van één van de andere internationale studenten. Ik probeerde haar duidelijk te maken dat zijn vrienden al seksuele gebaren maakten en hij dus echt niet een onschuldige 'sympathieke' kerel was, maar dat leek haar niet zoveel te kunnen schelen (hollanders...).

Verder heb ik ook mijn studentenkaart gekregen. Dit is jullie kans om heel even te lachen met de vergeelde foto:



Nu back to business. Of nee wacht, nog niet. Ik liet mijn haar kleuren. Het resultaat was niet zo goed als dat van Yasmin, die haar haar roze liet verven.


De pruiken zijn trouwens extreem goedkoop bij Primark. Vrijdag is er een feestje in de Buddha Lounge dat heet 'Dress up like a superhero or a villain'. Daarvoor zouden deze pruiken wel eens van pas kunnen komen! Ik kocht er dit kraagje, een handtasje en een awesome washandje (in totaal 13 pond voor alles).





Bij Next kocht ik dan nog een paar loafers voor acht pond (sorry voor al het shoppen mama!).



That's all for now folks.
Cheers! Anine



Geen opmerkingen:

Een reactie posten