Vanaf 16 september 2012 ben ik voor één semester een Erasmusstudent in Southampton, Engeland. Southampton staat bekend als de grote havenstad 'in de buurt' van Londen, bewoond door studenten in alle soorten, maten en van vele nationaliteiten. Zij die geïnteresseerd zijn, kunnen mij toch een beetje volgen op deze blog!

woensdag 21 november 2012

Fittings, shoots, Skyfall en Oxford


Sinds deze week besef ik dat de laatste échte Erasmusweken er nu aankomen, en dat brengt een heel raar gevoel naar boven. Om eerlijk te zijn wil ik hier echt niet weg, maar het zal veel deugd doen om iedereen terug te zien in december.

Het is erg druk nu hier, deze week alleen al stonden er verschillende fotoshoots en fittings op het programma. Het idee van deze fittings is het afspreken met iedereen die meewerkt aan shoots. De modellen, de stylist, de haarstylist, de make-up artiest, de naaister, fotografen en assistenten spreken af, brengen al hun 'professioneel' gerief mee en proberen alles uit om uiteindelijk met een duidelijk idee over de shoot te eindigen. Zo'n fittings zijn vermoeiender dan ze klinken door de gigantische chaos die ze met zich meebrengen. Om nog maar te zwijgen van de rommel zoals je hieronder kan zien. Een kleine greep uit de makeup-, haar- en kledinglooks die ik Sofie heb aangepast.











Verder moesten we voor de les 'The Fashion Writer' een review schrijven van de nieuwe James Bond film, Skyfall. Zoals de trouwe blogvolgers weten, had ik Skyfall al gezien in de bioscoop hier toen Nick op bezoek was. De lector hield echter vol dat het verplicht was om de vertoning, die georganiseerd was op de campus, bij te wonen. Het zou ons immers toch maar 3 pond kosten (wat niets is voor een bioscoopje te doen). Om zes uur 's avonds moesten we ter allerlaatste aan de afgesproken filmzaal staan. Om half zes stonden wij al klaar, omdat we net les hadden gehad en niet over huis wilden voor dat half uur. Om kwart na zes kwam de lector aan en zij meldde ons doodleuk dat de eigenlijke vertoning pas zou starten om half acht en dat ze zes uur had doorgegeven in de mail om te vermijden dat iemand te laat zou zijn. We schrokken wat van het 'vertrouwen' van deze lector in haar leerlingen, maar tot onze verbazing bleek ze gelijk te hebben, de studenten waren meer dan een uur te laat voor een vertoning die verplicht was voor school, en waarvan dan ook bleek dat ze niets moesten betalen. De lector had voor 50 studenten (!) de bioscoopkosten betaald uit eigen zak. Dan had ze ook nog snoep en popcorn gekocht voor rond te laten gaan tijdens de film. Achteraf gingen wij (de brave Erasmussers) haar bedanken omdat ze toch maar even onze bioscoopkosten had betaald en ze leek daar echt van te schrikken. Snel onderbrak ze ons en zei "Well as long as you write a great review." Geen enkele andere studente van onze klasgroep dat daar aan dacht. Een bizarre ervaring.

Ook waren wij de enige die nota's namen tijdens de film. Voor iedereens entertainment, een kleine foto van mijn geschrift als er geen licht is om te zien wat je schrijft.



Ook mag ik in december op een gesprek voor een eventuele extra stage bij een bekend blad. Ik was al wat zenuwachtig en vroeg aan mijn lector van 'The Fashion Writer' of ze een paar tips voor me had. Ik was helemaal verbaasd toen ze voorstelde om een speciale 'sessie' te houden om me klaar te stomen voor het gesprek. I should definately send her a card before I go home!

Vorig weekend bracht ik met een groep andere Erasmussers een bezoekje aan studentenstad Oxford. Hier zijn enkele foto's:


Christ Church


Een campusje...


Christ Church



Merton college





Olde Sweet Shoppe Mr Simms






Christ Church

Great Hall die de inspiratie was voor Harry Potters Great Hall


Christ Church


Kerk in Christ Church (Kan je je het voorstellen dat je een kerk hebt op je campus?)


The Harry Potter staircase doet toch de filmnerd in mezelf naar boven komen!








Ne goeie chocomelk!


Helaas sloot de alombekende, prachtige, gigantische bibliotheek van Oxford al om 16u30, en dus hebben we geen tijd gehad om die te zien, waar ik nog altijd heel veel spijt van heb. Ik hoop dat ik nog de kans heb om terug te gaan, want wie weet kom ik nooit meer in Oxford.

Zaterdag in Oxford was dus al een heel vermoeiende dag, zondagochtend werd ik dan om half 8 verwacht bij Sofie thuis omdat ik model Yasmin haar make-up moest doen en haar jurken nog moest aanpassen. De shoot vond plaats op The old cemetery of Southampton, een prachtig kerkhof met allemaal erg oude, overwoekerde graven en tombes. Een hele mooie setting voor Sofies shoot. Helaas was het daar lekker kou en model Yasmin moest dan de glamoureuze vampier spelen met een erg dun jurkje en blote armen en benen, brrr! Omdat ik me een beetje had overslapen (oeps) had ik niet meer de tijd om me warm aan te kleden en dat heb ik ook goed gevoeld! Maar de foto's voor Sofies portfolio zijn prachtig en dat is het voornaamste.



Na het weekend had Yasmin ook nog hulp nodig voor een shoot van haar, en een hele crew stond paraat in de studio waar we tot de latere uurtjes hebben doorgewerkt.




Nu vrijdag is het mijn beurt om een hele shoot tot een goed einde te brengen. Met het weer heb ik alvast geen geluk (ze voorspellen een klein stormpje. Achja) en ook de helft van mijn team heeft heel last-minute afgezegd. Tot nu toe komt het nog goed en kan er niet veel meer mis gaan, dus ik heb er wel vertrouwen in, denk ik. De dag erna word ik al in Londen verwacht om de familie een paar dagen te zien. En dan is het in rechte lijn richting de laatste deadlineweken, wat me toch (in tegenstelling tot wat ik had verwacht) wat triest doet voelen!

Cheers!
xx Anine

Geen opmerkingen:

Een reactie posten